Rétro-scoop

Nouvelles du passé, compréhensions nouvelles :
Sony : au coeur du NAB 2010

Le constructeur a annoncé la signature de plus de 2000 contrats de ventes à l’unité de moniteurs Trimaster dont une large contribution pour la région EMEA. « La polyvalence et la qualité de la technologie TRIMASTER de Sony nous permettent d'être perçus eu sein de la communauté de production et du broadcast comme la référence en matière de moniteurs de visionnage en Europe », déclare Olivier Bovis, Directeur de la division Product Marketing de Sony Professional. « L'adoption des moniteurs Sony prouve que cette technologie permet désormais d'égaler le niveau de qualité des moniteurs CRT traditionnels. »
Les modèles PVM-L1700 et PVM-L3200 font figure de nouveautés au sein de la gamme de moniteurs broadcast. Sorti fin 2009, le PVM-L1700 offre la même qualité d'image supérieure que les autres modèles de sa gamme, et présente une alternative économique au moniteur BVM-L170. Le PVM-L3200 propose aux diffuseurs et aux maisons de post-production une large dalle LCD de 32 pouces, tout en conservant le même niveau de performance et les mêmes spécifications que les autres moniteurs Trimaster. Sony a lancé un nouveau caméscope d’entrée de gamme, le HXR-MC50E. Il est équipé d’une visière pour objectif, d’un microcanon ECM et d’une batterie longue durée. Il dispose d’une optique G Lens 29,8 mm, d’une fonction SteadyShot optimisée et d’un capteur CMOS Exmor R pour une grande sensibilité en faible lumière.
Le constructeur japonais élargit sa gamme de mélangeurs de production avec des nouveaux modèles 3G et 3D Ready. Le MVS-8000X est le dernier né de la gamme référence de la production live. Il propose d’être un élément de transition entre la production haute définition 2D 720p et 1080i, et les besoins croissants en 1080p 3G et 3D. Le DFS-900M est un mélangeur multiformats SD et HD d’entrée de gamme pour le broadcast régional, les productions de petite et moyenne échelle et les applications en environnement institutionnels et éducatifs. Ces deux mélangeurs seront disponibles au printemps et durant l’été 2010.
Autre gamme qui croit chez Sony, la gamme des caméscopes d’épaule XDCAM EX. Deux nouveautés ont été présentées lors du NAB 2010, le PMW-350, un caméscope CMOS Exmor 2/3 pouces à enregistrement sur fichier et une nouvelle version 1/2 pouce, le PMW-320. Les deux appareils profitent de trois capteurs CMOS Exmor Full HD 1920×1080, sont configurables en studio et disposent d’une entrée/sortie timecode, d’une entrée Genlock et des sorties HD-SDI et HDMI. Le PMW-350 propose l’enregistrement et la lecture DVCAM en option, disponible en standard sur le PMW-320. Ils sont disponibles en deux versions : avec ou sans objectif.
Sony a aussi annoncé la commercialisation de son nouveau moniteur pro de terrain à technologie OLED avec la fonction Super Top Emission, ayant pour but de proposer un fort contraste et des images colorées, même dans une pièce très lumineuse. Le moniteur PVM-740 est le premier du genre et affiche une résolution de 960×540 pixels sur 7,4 pouces. Il est idéal pour les images sportives étant donné son temps de réponse ultra rapide. En outre, il peut inverser une image horizontalement ou verticalement sans retarder l’affichage, pratique et utile pour l’acquisition d’image 3D effectuée sur rig 3D avec deux moniteurs 2D. Il dispose d’une connexion directe aux systèmes de caméras et ne nécessite aucun convertisseur de signal externe pour une intégration plus facile. En option, Sony propose le kit VF-510 ENG composé d’une visière, d’une poignée de transport et d’un protecteur de connecteur. Le moniteur Sony PVM-740 sera disponible courant avril.les moniteurs LCD TRIMASTER PVM-L1700 (17 pouces), PVM-L2300 (23 pouces) et PVM-L3200 (32 pouces) équipés d'un moteur d'affichage à double processeur (l'un dédié au désentrelacement et à l'upscaling des sources, le second aux contrôles vidéo et à la gestion des couleurs) et capables de couvrir plusieurs espaces colorimétriques (EBU, ITU-709, SMPTE-C, D-Ciné).
le HXR-MC50E, un caméscope professionnel d'entrée de gamme équipé d'une visière pour objectif, d'un micro-canon ECM, d'une batterie longue durée, d'une optique « G Lens » 29,8 mm, d'une fonction Steadyshot optimisée et d'un capteur CMOS Exmor R procurant une excellente sensibilité en basse lumière.
les nouveaux mélangeurs de production 3G et 3D-Ready dont le MVS-8000X constituant un élément de transition entre la production HD 2D 720p/1080i et les besoins grandissants en 1080p 3G et 3D; et le DFS-900M, un mélangeur multiformat (SD/HD) d'entrée de gamme idéal pour le broadcast régional, les productions de petite et moyenne échelle, et les applications en milieux institutionnels et éducatifs.
Deux nouveaux caméscopes XDCAM EX : le PMW-350 (caméscope CMOS Exmor 2/3'' à enregistrement sur fichier) et le PMW-320 (la version ½''). Ces deux caméscopes intègrent trois capteurs CMOS Exmor Full HD 1920×1080, ils sont configurables en studio et proposent une entrée/sortie timecode, une entrée Genlock et des sorties HD-SDI et HDMI. Le PMW-350 propose l'enregistrement et la lecture DVCAM en option, deux avantages fournis en standard sur le PMW-320. Ils sont disponibles en deux versions, avec ou sans objectif (respectivement PMW-350K/PMW-320K, et PMW-350L/PMW-320L). Ils peuvent être livérs avec l'adaptateur MEAD-MS01, qui permet l'utilisation de MemoryStick PRO-HG Duo Sony en tant qu'option d'enregistrement d'« urgence ». Un adaptateur est également disponible pour l'utilisation de cartes SDHC™ (MEAD-SD01).
Quatre nouveaux viseurs pour ses caméras HD professionnelles dont deux viseurs OLED de 7,4 pouces (le HDVF-EL70 pour les caméras de studio et le HDVF-EL75 pour les caméras de poing) et deux viseurs LCD de 5 pouces (le viseur HD HDVF-C550W et le viseur SD DXF-C50W). les nouvelles fonctionnalités de sa caméra robotisée HD BRC-Z330 grâce à l'utilisation d'une unité optique multiplexe HD BRU-SF10. Celle-ci permet une synchronisation externe et la transmission des contrôles caméra et signaux audio via un câble en fibre optique CCFC-S200 sur une distance de 2 000 mètres au maximum. Des cartes optionnelles sont également disponibles en complément.
le premier moniteur portable OLED : le PVM-740. Un moniteur de terrain de 7,4 pouces offrant une résolution de 960 x 540 pixels et embarquant la technologie Super Top Emission assurant un haut niveau de contrastes et des couleurs dynamiques même avec un fort éclairage ambiant.
la nouvelle caméra CineAlta SRW-9000PL intégrant un capteur 35 mm et une monture PL. Cette nouvelle caméra offre une capture d'image Full RVB (sans sous-échantillonnage des couleurs), une vaste plage dynamique (plus de 12 T-stops), une vitesse variable (SR Motion) avec réglage de la vitesse de la caméra, et des fonctions S-Log et HyperGamma. Sony a également développé plusieurs cartes optionnelles offrant des performances accrues et de nouvelles fonctionnalités.
l'introduction de nouvelles technologies capables d'améliorer le workflow du XDCAM HD dont un nouveau système d'archivage appelé "XDCAM archive", un système de production de news "XDNEWS" destiné aux petits et moyens diffuseurs, une nouvelle version de son Professional Disc XDCAM offrant 128 Go de stockage (4 couches), un nouveau lecteur XDCAM et une station d'enregistrement hybride XDCAM dotée d'une mémoire interne, d'un lecteur pour Professional Disc, de slots pour cartes mémoire SxS et d'un panneau de commande de type magnétoscope.
Sony au coeur du NAB 2010 : actualités et nouveaux produits, communiqué complet en Anglais à lire "What’s hot in Vegas NAB 2010" :
Sony – What’s hot in Vegas NAB 2010
Sony Professional strengthens its focus on solutions with the delivery of Media Backbone, a group of solutions aimed at facilitating the management and control of media workflow within a file-based architecture. The Media Backbone includes a range of hardware and software products to support the file-based operating needs of the media and broadcast market. Sony Professional delivers end to end solutions that enable high quality 3D viewing at all stages of the production workflow. Sony holds a unique position in the market by being the only provider capable of supplying a complete end-to-end solution for capturing live 3D content
1 : Caméras & Accessoires:
– HDC-P1: 2/3" Full Multi Purpose Compact Camera :
There is increasing demand for small "Box"-type or "Point-Of -View" cameras with the flexibility to shoot from almost anywhere while still delivering highest quality full-HD pictures for use standalone or in seamless integration with content from full-size cameras. The HDC-P1 delivers unprecedented picture quality thanks to its full use of the technologies from Sony's flagship HDC Series studio cameras. Three 2.2-million pixel 2/3"-inch type Power HAD FX CCDs and a 14bit A/D converter offer a sensitivity of F11 at 1080/50i. A wide range of recording formats are supported, including 1080/50i, 59.94i and 720/50P, 59.94P, with 23.98PsF, 24PsF, 25PsF, and 29.97PsF capabilities available via optional software upgrades (due Summer 2010).
– HDVF-EL70/75: 7.4" OLED Color Viewfinder for Studio & Portable Cameras
2 : Caméscopes & Accessoires:
– PMW-320K/L: 1/2 inch XDCAM EX shoulder mount camer :
. 1/2 inch Type Exmor™ Full-HD 3 CMOS Sensors
. F12 Sensitivity, S/N 59dB
. Solid state memory choices – SxS™, SanDisk Class 10 SDHC Cards, Memory Stick PRO-HG™ Duo Series
. Cache record up to 15 seconds
. HD/SD-SDI and HDMI output
. Studio configurable with new Camera Adapter and Camera Extension Unit
– XDCA-53/55 : Coax studio adapter for PMW-EX3/PMW-320/350 :
. Exceptional remote flexibility
. Digital signal transfer using coax
. Connection interfaces : SDI In (BNC) / Genlock Out (BNC) / DC Out 12V (Round 4-pin) / Remote (Round 8-pin)
. Output : Monitor Out (VBS, BNC) / For third-party SD monitor
– XDCU-50 : Camera Extension Unit for XDCA53/55 :
. HD Camera Extension Unit for XDCA53/55
. Input : Genlock (BNC x2, Through Out) / Support both BB and Tri-level sync / Return Video (BNC, VBS) / Return SDI (BNC, HD/SD SDI) / VBS/SD SDI/HD SDI
. Output : Video Out (BNC, VBS) / SDI Out (BNC x2, HD/SD SDI) / SD and HD can be selected by the front SW / SD output (include VBS output) setting can be set from the front SW / Wide ID (On/Off) / Aspect (Squeeze/Letter Box/Edge Crop) / Detail Gain (High/Mid/Low) / Cross color (On/Off)
– SRW-9000PL: 24P HDCAM SR™ CineAlta® Camcorder :
. 35mm HDCAM SR Camcorder
. Full RGB Image Capture, No color sub-sampling
. Superb signal-to-noise performance
. PL lens mount compatible with ARRI LDS and Cooke /i System
. Future Upgrade Path includes internal high-speed memory recorder
– HXR-MC50E :
. Experience incredible imaging performance for such a compact camcorder, with up to 6 hours Full HD recording on a 64GB internal memory and more on optional memory card.
. The HXR-MC50E features a high resolution Exmor R™ CMOS Sensor. This new Sensor developed by Sony captures amazing, Full HD video with superb contrast, rich colours and less picture noise. With the HXR-MC50E you’ll see the difference in every shot, especially in those all important situations where lighting cannot be controlled.
. HXR-MC50E is equipped with Optical SteadyShot Active Mode anti-shake technology which means you can capture steady, smooth, high-quality content with your camcorder, even when moving or zooming in or out.. With advanced optical technologies and many advanced user features for such a compact camcorder, the HXR-MC50E is perfect for a wide range of professional applications allowing you to capture high quality content in the smallest of form factors
3 : Moniteurs:
– LMD-2451TD: 24-inch WUXGA (1920×1200) High Grade LUMA 3D Monitor
– LMD-4251TD: 42-inch Full HD (1920×1080) High Grade LUMA 3D Monitor
. High-resolution full HD professional monitors : 1920 x 1200 pixel resolution
. Micro-polarizer 3D filter
. Circular polarizer 3D glasses
. Wide viewing angle achieved with an IPS panel
. ChromaTRU color matching technology
. Consistent quality, functionality, and operability – essential for professional monitors
. Dual stream HD-SDI support*
. Both 3D monitors can be used as 2D monitors, and their features are compatible with those of current LMD50/51W Series monitors
. *An optional BKM input adaptor is required
. 3D signals on 3G-SDI (Level B)*2
. Dual stream HD-SDI: 1080/60i, 50i, 24PsF, 720/60p, or 720/50p*2
. Field sequential HD-SDI: 1080/30PsF, 25PsF, or 24PsF*2
. DVI: Line-by-line 1920 x 1080/60p, 50p
– PVM-L3200: TRIMASTER 32-inch LCD Broadcast monitor :
. Superb picture quality and stable color reproduction
. Precision imaging achieved using the 1920 x 1080 panel with 10-bit LCD driver
. Multiple color gamuts (SMPTE-C, EBU, ITU-R BT.709)*2
. Digital uniformity correction
. 12 bit Professional Display Engine using the nonlinear cubic conversion color management system (exclusively developed I/P conversion technology)
. Consistent picture quality using our exclusive panel calibration and color feedback system
. Multi-format signal support*3(video signals from analog composite to Dual-Link HD-SDI video input; PC signals from VGA to WUXGA via DVI-D and HDMI™ interfaces
. Picture & Picture (Side-by-Side)
. Variety of display modes (Interlace Display, Black Frame Insertion)
. Pixel Zoom
. HD Frame Capture
. *1 Measured diagonally *2 The PVM-L3200 conforms to these color standards. *3 Video interfaces are offered as optional boards (BKM-244CC, BKM-243HS,BKM-220D, BKM-229X, BKM-227W). PC interfaces (DVI-D and HDMI) are equipped as standard.
– PVM-740 : 7’’OLED Panel :
The PVM 740 is another leap in Sony imaging technology. Using the new OLED (Organic Light Emitting Diode) technology, blacks are black. Contrast is mesmerizing and your picture never looked so good. Incorporating Sony’s “STE” (Super Top Emission) structure, the PVM 740 can display extremely wide gamut colors and repel panel glare so that "on set" or "in the field" viewing is simple and accurate. The PVM 740 also includes other features that make it the favorite for view and framing camera images. The new “Flip” feature can swap the image horizontally, vertically, or combined so that over and under 3D rig viewing is a simple push of a button. The SD/HD/3G input is not an option so even display of HD 60P images is a snap.
4 : Mélangeurs & Box:
– MPE-200 w/MPE-S3D01 : 3D Box; 3D Multi-Image Processor with Stereo-image Processing Software :
. Stereo image correction and control for simplified 3D
. Simultaneous camera and lens control of the left and right eye cameras
. Can also be utilized in post production for correction and manipulation of 3D images
. Choice of on-set monitoring: side by side, above / below, anaglyph, 50% mix and difference
. Built-in waveform / vectorscope monitoring functions
. Camera alignment correction: Correction for left/right camera optical axis shift, alignment, roll shift, and other alignment errors
. Color correction: Adjust the white balance, black balance, and gamma curve values
. Video monitoring: 50% Mix, Above Below, Anaglyph, Difference, Left Only, Right Only, Side by Side
. Convergence settings: Adjust the horizontal offset, toe-in angle, and zoom scale
. Snapshot/Shotbox: Store adjustment settings and recall with a single click
– MVS-8000X: Live Production Switcher, Highlights:
. The first production switcher with true processing capability of 3D and 3Gbps 1080/60p
. A system supporting 1080/60i can be configured
. New powerful features for today's work and software upgradable to 3Gbps 1080/60p for future migration
. 3D and 3Gbps 1080/60p shared operation system with HKSP1530 and HKSP3015
. The powerful production switcher with full of top-level features in the world
. System Solution with MPE200 Multi image processor for 3D production and graphics workflow
. Equipped with enhanced features and operability of well-accepted MVS8000G switcher
Main Features:
. Up to 5M/E with Multi Program 2, which is equivalent to 10M/E
. 200 Inputs Connectors (164 primary inputs equivalent)
. 100 Outputs Connectors (68 assignable outputs equivalent)
. 4 Keyers/M/E(1080p mode), 8 Keyers/M/E(1080i/720p mode)
. Each Keyer has Resizer capability
. 16-channel Input Format Converter, 4-channel Output Format Converter
. 2000 Frames Frame Memory (both for 1080i and 1080p); 16-channel (1080i)/8-channel (1080p) Outputs
. 2-channel simple Multi Viewer Outputs
. Frame Delay and Frame Synchronizer capability
. Simple primary CCR (Color Correction) for every inputs and 4-channel (1080/60i/720p)/2-channel (1080p) full-featured CCR
. 10U-size switcher processor
– DFS-900M : Multi-format Switcher :
. 1M/E or 1.5M/E selectable by panel choice
. 3RU Compact Processor w/ Optonal Redundant PSU
. Standard 8 Input / 4 Output: HD/SD-SDI
. Expandable up to 24 Input / 12 Output
. Analog & DVI I/O options
. Format Selectable (1080i, 720p, 576i, 480i)
. 4Keyer+2DSK (Chroma key standard)
. Up to 6Ch 3D DVE (Including Warp)
. 4Ch Frame Memory (4x V+K pairs)
. Up to 2 sets of Multi Viewer Outputs (4/10/16 Split)
5 : Content Management:
– MPE-T1000 / MPE-L1000 : Ingest & Transcode system :
. Combines Intel® and Cell Processors
. Scalable and flexible
. Supports multiple formats and codecs
. High-performance file transcoding, ideal for studio & post production
> La 3D :
FIFA and Sony to launch first ever global 3D experience of the FIFA World Cup:
. FIFA and Sony Corporation unveiled 8th April insights into the undertaking to add a third dimension to the football viewing experience.
. Coinciding with the rapidly growing consumer interest in 3D fuelled by the release of blockbuster movie titles in 3D and impending launch of 3D TV sets for the home, the first ever World Cup in 3D will further capture the excitement for millions of football fans around the globe.
. Details of the announcement:
– Schedule of the 25 games in 3D announced
– Sony to release the official 3D FIFA World Cup™ film on Blu-ray Disc in 2010
– Sony to produce and show 25 exclusive promotional trailers for the official 3D Film featuring images of the FIFA World Cup in 4,000 retail stores globally
– 3D live broadcast and public viewing to be made available at selected locations globally
– Sony 3D technology as the provider of cutting-edge next-generation 3D solutions
> Media Backbone:
Media Backbone is the response to business issues facing content creation professionals. Media Backbone links devices and solutions used throughout a content creation workflow, providing network-based management of AV files and metadata; and fully exploiting the advantages of file-based operation.
. Media Backbone Conductor: A platform designed to make media workflows visible and orchestrate among content production services and business processes to make customer’s operation more efficient.
. Media Backbone Ensemble: A software solution designed specifically to provide efficient management of ingest and archive workflows, working in conjunction with the Media Backbone Conductor and platforms from other manufacturers.

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